Úvod:

Prírodovedné predmety biológia, chémia  a geografia rozvíjajú a prehlbujú nielen odborné, ale upevňujú aj lásku k prírode, vzťah k vlastnému zdraviu a formujú environmentálne postoje každého z nás.

Nastoľujú aj vážne etické otázky v súvislosti s rozvojom genetického inžinierstva, s objasnením genetického kódu človeka a s klonovaním rastlín, ale aj živočíchov. Záujem o nové vedecké výsledky v týchto predmetoch ich robí zaujímavými pre mnohých našich žiakov. Výuka biológie, chémie a geografie prebieha v odborných učebniach a v laboratóriách chémie, kde si žiaci prakticky overujú nadobudnuté teoretické poznatky.

Učitelia ich vedú ku kvalitným a trvalým vedomostiam. Tradičné vyučovacie metódy obohacujú o nové a hľadajú aj iné spôsoby hodnotenia žiakov, aby ich motivovali k aktivite a snahe dosiahnuť čo najlepšie výsledky.

 

Obsah učiva:

Biológia

Príma:                          Úvod do predmetu biológia; Život organizmov v prírodných a kultúrnych spoločenstvách

Sekunda:                      Život organizmov v prírodných a kultúrnych spoločenstvách; Spoločné vlastnosti a životné prejavy organizmov; Stavba tela organizmov

Tercia:                         Stavba tela stavovcov; Biológia človeka

Kvarta:                         Základy geológie; Podstata života; Životné prostredie organizmov

Sexta + II. ročník:          Bunka; Nebunkové a prokaryotické organizmy; Biológia rastlín; Systém rastlín; Plesne; Huby; Lišajníky; Rastlinná ekológia; Prehľad vývoja rastlinstva

Septima + III. ročník:     Biológia živočíchov; Systém a fylogenéza živočíchov; Správanie živočíchov; Správanie živočíchov – etológia; Ekológia živočíchov; Pôvod a vývoj živočíchov

Oktáva + IV. ročník:       Základy biogenetiky živých systémov; Biológia človeka; Genetika; Vznik života na Zemi; Pôvod a vývoj človeka na Zemi

Chémia

Tercia:                         Látky, zmesi, roztoky; Častice a chemické látky; Periodická sústava chemických prvkov; Chemické reakcie; Niektoré chemické prvky a ich zlúčeniny; Kyseliny, hydroxidy, soli

Kvarta:                         Fyzikálne zmeny pri chemických reakciách; Zrážacie reakcie; Redoxné reakcie; Chemické výpočty; Uhľovodíky; Deriváty uhľovodíkov a prírodné látky; Využitie organických zlúčenín

Kvinta + I. ročník:          Zloženie a štruktúra anorganických látok; Chemické reakcie a ich zákonitosti; Chémia prvkov s; Výber z anorganickej analýzy

Sexta + II. ročník:          Chémia prvkov p; Chémia prvkov d a f; Chémia zlúčenín uhlíka; Uhľovodíky; Deriváty uhľovodíkov

Septima + III. ročník:     Deriváty uhľovodíkov; Makromolekulové látky; Chémia prírodných látok; Základy biochémie; Chémia bežného života; Chemický priemysel a životné prostredie

Geografia

Príma:                          Zem vo vesmíre; Mapa a jej zobrazovanie; Príroda Zeme; Človek na Zemi; Cvičenia z geografie; Regionálna geografie sveta – Afrika

Sekunda:                      Regionálna geografia sveta – Svetový oceán, Európa, Ázia

Tercia:                         Regionálna geografia sveta; Austrália a Oceánia; Antarktída; Amerika; Životné prostredie; Spoločenské a hospodárske problémy sveta

Kvarta:                         Geografia Slovenskej republiky

Kvinta + I. ročník:          Geografia ako veda; Zem ako vesmírne teleso; Fyzická geografia; Humánna geografia

Sexta + II. ročník:          Regionálna geografia sveta; Geografia Slovenskej republiky

Septima + IV. ročník:     Geoekológia a environmentalistika; Seminár k vybraným problémom geografie

 

Hodinová dotácia v jednotlivých ročníkoch:

 

 

 

BIOLÓGIA

CHÉMIA

GEOGRAFIA

PRÍMA

2

-

2

SEKUNDA

2

-

2

TERCIA

2

2

2

KVARTA

2

2

2

KVINTA + I. ročník

-

3

2

SEXTA + II. ročník

3

2

2

SEPTIMA + III. ročník

3

2

1 / -

OKTÁVA + IV. ročník

3

-

- / 1

 

V septime a 3. ročníku, podobne v oktáve a 4. ročníku majú študenti možnosť zvoliť si viacero voliteľných predmetov, v ktorých si rozširujú svoje vedomosti a súčasne sa pripravujú na ústne maturitné skúšky a prijímacie pohovory. Preto si môžu vybrať Seminár z biológie, Seminár z chémie a Seminár z geografie.

 

Hodnotenie:

Na vyučovacích hodinách a na hodinách laboratórnych prác učitelia pravidelne preverujú vedomosti, zručnosti a návyky žiakov, a to ústne, písomne, alebo prakticky.

Predmetom hodnotenia sú teoretické vedomosti, ich aplikácia a uplatnenie v praxi, ako aj praktické zručnosti a návyky osvojené na hodinách laboratórnych prác. Učitelia hodnotia aj samostatne vypracované referáty, seminárne práce a projekty, ktoré vypracúvajú žiaci na základe preštudovanej literatúry, vlastných skúseností a poznatkov. Hodnotí sa aj účasť na súťažiach, ako sú olympiády, SOČ a iné.

V predmete chémia používajú vyučujúce bodový systém nielen pri písomnom preverovaní učiva, ale aj pri ústnom skúšaní.

Do hodnotenia sa započítavajú výsledky (body) ústnych aj písomných odpovedí, aj laboratórne protokoly. Študenti môžu získať aj body nad základ rôznymi aktivitami, napr. referátmi, tajničkami, projektmi, súťažami.

Na konci každého klasifikačného obdobia sa výsledný počet bodov prevedie na percentá úspešnosti. Študent je hodnotený známkou, ktorá prislúcha k udanému počtu percent podľa tabuľky:

Výborný            100% - 90%

Chválitebný       89% -  75%

Dobrý               74% - 50%

Dostatočný        49% - 30%

Nedostatočný     29% - 0%

 

Súťaže a projekty:

Každoročne sa naši žiaci zapájajú do biologickej, chemickej a geografickej olympiády a riešia množstvo zaujímavých tém v rámci stredoškolskej odbornej činnosti (SOČ), postupujú do krajských kôl, kde sa stávajú úspešnými riešiteľmi a niektorí sa prezentujú aj na celoštátnej úrovni. Okrem týchto súťaží sa naši žiaci zúčastňujú aj ďalších projektov v rámci environmentálnej a zdravotnej výchovy, napr. projektu Vox luci (zber vybitých monočlánkov), zberu starého papiera aj PET fľaší, súťaže „Ako poznáme a chránime prírodu“ alebo „Chráň svoj strom“. Navštevujú Ektopfilm, pri príležitosti Svetového dňa vody aj Výskumný ústav vodného hospodárstva.

V rámci protidrogovej výchovy poriadame už niekoľko rokov pre žiakov školy „Deň zdravia“, kde sa podieľajú na rôznych športových súťažiach, absolvujú besedu s lekárom a aktivistami ekologickej organizácie Strom života.