Úvod:
Prírodovedné
predmety biológia, chémia
a geografia rozvíjajú a prehlbujú nielen odborné, ale upevňujú
aj lásku k prírode, vzťah k vlastnému zdraviu a formujú
environmentálne postoje každého z nás.
Nastoľujú
aj vážne etické otázky v súvislosti s rozvojom genetického
inžinierstva, s objasnením genetického kódu človeka
a s klonovaním rastlín, ale aj živočíchov. Záujem o nové vedecké
výsledky v týchto predmetoch ich robí zaujímavými pre mnohých našich
žiakov. Výuka biológie, chémie a geografie prebieha v odborných
učebniach a v laboratóriách chémie, kde si žiaci prakticky overujú
nadobudnuté teoretické poznatky.
Učitelia
ich vedú ku kvalitným a trvalým vedomostiam. Tradičné vyučovacie metódy
obohacujú o nové a hľadajú aj iné spôsoby hodnotenia žiakov, aby ich
motivovali k aktivite a snahe dosiahnuť čo najlepšie výsledky.
Obsah učiva:
Biológia
Príma: Úvod do predmetu biológia; Život organizmov
v prírodných a kultúrnych spoločenstvách
Sekunda: Život organizmov v prírodných
a kultúrnych spoločenstvách; Spoločné vlastnosti a životné prejavy
organizmov; Stavba tela organizmov
Tercia: Stavba tela stavovcov; Biológia človeka
Kvarta: Základy geológie; Podstata života; Životné
prostredie organizmov
Sexta + II. ročník: Bunka; Nebunkové a prokaryotické
organizmy; Biológia rastlín; Systém rastlín; Plesne; Huby; Lišajníky; Rastlinná
ekológia; Prehľad vývoja rastlinstva
Septima + III. ročník: Biológia živočíchov; Systém
a fylogenéza živočíchov; Správanie živočíchov; Správanie živočíchov –
etológia; Ekológia živočíchov; Pôvod a vývoj živočíchov
Oktáva + IV. ročník: Základy biogenetiky živých systémov;
Biológia človeka; Genetika; Vznik života na Zemi; Pôvod a vývoj človeka na
Zemi
Chémia
Tercia: Látky, zmesi, roztoky; Častice
a chemické látky; Periodická sústava chemických prvkov; Chemické reakcie;
Niektoré chemické prvky a ich zlúčeniny; Kyseliny, hydroxidy, soli
Kvarta: Fyzikálne zmeny pri chemických reakciách;
Zrážacie reakcie; Redoxné reakcie; Chemické výpočty; Uhľovodíky; Deriváty
uhľovodíkov a prírodné látky; Využitie organických zlúčenín
Kvinta + I. ročník: Zloženie a štruktúra
anorganických látok; Chemické reakcie a ich zákonitosti; Chémia prvkov s;
Výber z anorganickej analýzy
Sexta + II. ročník: Chémia prvkov p; Chémia prvkov d
a f; Chémia zlúčenín uhlíka; Uhľovodíky; Deriváty uhľovodíkov
Septima + III. ročník: Deriváty uhľovodíkov; Makromolekulové
látky; Chémia prírodných látok; Základy biochémie; Chémia bežného života;
Chemický priemysel a životné prostredie
Geografia
Príma: Zem vo vesmíre; Mapa a jej zobrazovanie;
Príroda Zeme; Človek na Zemi; Cvičenia z geografie; Regionálna geografie
sveta – Afrika
Sekunda: Regionálna geografia sveta – Svetový oceán,
Európa, Ázia
Tercia: Regionálna geografia sveta; Austrália
a Oceánia; Antarktída; Amerika; Životné prostredie; Spoločenské
a hospodárske problémy sveta
Kvarta: Geografia Slovenskej republiky
Kvinta + I. ročník: Geografia ako veda; Zem ako vesmírne
teleso; Fyzická geografia; Humánna geografia
Sexta + II. ročník: Regionálna geografia sveta; Geografia
Slovenskej republiky
Septima + IV. ročník: Geoekológia a environmentalistika;
Seminár k vybraným problémom geografie
Hodinová dotácia v jednotlivých ročníkoch:
|
BIOLÓGIA |
CHÉMIA |
GEOGRAFIA |
PRÍMA |
2 |
- |
2 |
SEKUNDA |
2 |
- |
2 |
TERCIA |
2 |
2 |
2 |
KVARTA |
2 |
2 |
2 |
KVINTA + I. ročník |
- |
3 |
2 |
SEXTA +
II. ročník |
3 |
2 |
2 |
SEPTIMA + III. ročník |
3 |
2 |
1 / - |
OKTÁVA + IV. ročník |
3 |
- |
- / 1 |
V septime
a 3. ročníku, podobne v oktáve a 4. ročníku majú študenti možnosť
zvoliť si viacero voliteľných predmetov, v ktorých si rozširujú svoje
vedomosti a súčasne sa pripravujú na ústne maturitné skúšky
a prijímacie pohovory. Preto si môžu vybrať Seminár z biológie,
Seminár z chémie a Seminár z geografie.
Hodnotenie:
Na
vyučovacích hodinách a na hodinách laboratórnych prác učitelia pravidelne
preverujú vedomosti, zručnosti a návyky žiakov, a to ústne, písomne,
alebo prakticky.
Predmetom
hodnotenia sú teoretické vedomosti, ich aplikácia a uplatnenie
v praxi, ako aj praktické zručnosti a návyky osvojené na hodinách
laboratórnych prác. Učitelia hodnotia aj samostatne vypracované referáty,
seminárne práce a projekty, ktoré vypracúvajú žiaci na základe
preštudovanej literatúry, vlastných skúseností a poznatkov. Hodnotí sa aj
účasť na súťažiach, ako sú olympiády, SOČ a iné.
V predmete
chémia používajú vyučujúce bodový systém nielen pri písomnom preverovaní učiva,
ale aj pri ústnom skúšaní.
Do
hodnotenia sa započítavajú výsledky (body) ústnych aj písomných odpovedí, aj
laboratórne protokoly. Študenti môžu získať aj body nad základ rôznymi
aktivitami, napr. referátmi, tajničkami, projektmi, súťažami.
Na konci
každého klasifikačného obdobia sa výsledný počet bodov prevedie na percentá
úspešnosti. Študent je hodnotený známkou, ktorá prislúcha k udanému počtu
percent podľa tabuľky:
Výborný 100% - 90%
Chválitebný 89% -
75%
Dobrý 74% - 50%
Dostatočný 49% - 30%
Nedostatočný 29% - 0%
Súťaže a projekty:
Každoročne
sa naši žiaci zapájajú do biologickej, chemickej a geografickej olympiády
a riešia množstvo zaujímavých tém v rámci stredoškolskej odbornej
činnosti (SOČ), postupujú do krajských kôl, kde sa stávajú úspešnými riešiteľmi
a niektorí sa prezentujú aj na celoštátnej úrovni. Okrem týchto súťaží sa
naši žiaci zúčastňujú aj ďalších projektov v rámci environmentálnej
a zdravotnej výchovy, napr. projektu Vox luci (zber vybitých monočlánkov),
zberu starého papiera aj PET fľaší, súťaže „Ako poznáme a chránime
prírodu“ alebo „Chráň svoj strom“. Navštevujú Ektopfilm, pri príležitosti
Svetového dňa vody aj Výskumný ústav vodného hospodárstva.
V rámci
protidrogovej výchovy poriadame už niekoľko rokov pre žiakov školy „Deň
zdravia“, kde sa podieľajú na rôznych športových súťažiach, absolvujú besedu
s lekárom a aktivistami ekologickej organizácie Strom života.