Hodnotenie v predmete Fyzika
na našej škole je zavedený bodový
systém, ktorý sa na konci každého klasifikačného obdobia prevedie na percentá
študent je hodnotený známkou , ktorá
prislúcha danému počtu percent ( viď tabuľka ) :
100% - 90% |
výborný |
89% - 75% |
chválitebný |
74% - 50% |
dobrý |
49% - 30% |
dostatočný |
29% - 0% |
nedostatočný |
do hodnotenia sa započítavajú výsledky
ústnych a písomných odpovedí a laboratórnych úloh
študenti môžu získať aj body nad základ,
rôznymi aktivitami : referátmi, tajničkami, projektmi, súťažami
Príklad na výpočet:
maximálny počet bodov: 10 + 5 + 20 + 10 + 18 = 63
výsledná známka : (53,5 : 63) . 100% = 84,9% - chválitebný
Vnútorný systém kontroly
a hodnotenia žiakov podľa Metodického pokynu č.8/2009 – R
zo 14. mája
2009 na hodnotenie a klasifikáciu žiakov stredných škôl
(1) Pri klasifikácii výsledkov v predmete fyzika sa v súlade s požiadavkami učebných osnov a vzdelávacích štandardov hodnotí:
a) kvalita myslenia, predovšetkým jeho logickosť, samostatnosť a tvorivosť
b) kvalita a rozsah získaných schopností vykonávať požadované intelektuálne a praktické činnosti pri realizácii experimentov
c) schopnosť zaujať stanovisko a uplatňovať osvojené poznatky a zručnosti pri riešení teoretických a praktických úloh, pri výklade a hodnotení prírodných javov a zákonitostí, prípadne teórií
d) schopnosť využívať a zovšeobecňovať skúsenosti a poznatky získané pri praktických činnostiach pri experimentoch
e) celistvosť, presnosť, trvácnosť osvojenia požadovaných poznatkov, faktov, pojmov, definícií, zákonitostí a vzťahov, teórií
f) aktivita v prístupe k činnostiam, záujem o ne a vzťah k nim
g) presnosť, výstižnosť, odborná a jazyková správnosť ústneho a písomného prejavu,
h) kvalita výsledkov činnosti,
i) osvojenie účinných metód samostatného štúdia a schopnosti učiť sa učiť
(2) Výchovno-vzdelávacie výsledky žiaka sa v týchto predmetoch klasifikujú podľa kritérií uvedených v odsekoch 3 až 7 v primeranom rozsahu pre príslušný ročník štúdia.
V súlade s Čl.4 v metodickom usmernení o získavaní podkladov na hodnotenie a klasifikáciu, v bode 2, keď učiteľ vedie evidenciu o každom hodnotení žiaka podľa vnútorných predpisov školy, používame vo fyzike bodový systém. Pri ústnom skúšaní je žiak klasifikovaný bodmi so základom 10, hodnotenie písomnej práce je tiež bodové, laboratórne práce sa hodnotia s bodovým základom 5. Podkladom pre súhrnnú klasifikáciu predmetu sú známky z ústnych odpovedí, známky z písomných prác, laboratórnych protokolov, domácich úloh a prémiových úloh. Výsledný stupeň prospechu žiaka vo vyučovacom predmete sa určí podľa interných predpisov školy a to nasledovne:
(3) Stupňom 1 –výborný
100% - 90% stupňom 1 – výborný sa žiak klasifikuje, ak pohotovo vykonáva požadované intelektuálne a praktické činnosti. Samostatne a tvorivo uplatňuje osvojené vedomosti a zručnosti pri riešení teoretických a praktických úloh, pri výklade a hodnotení javov a zákonitostí. Chápe vzťahy medzi prírodnými javmi, zákonitosťami a teóriami. Myslí logicky správne, zreteľne sa u neho prejavuje samostatnosť a tvorivosť. Jeho ústny a písomný prejav je správny, presný a výstižný. Výsledky jeho činnosti sú kvalitné. Vie zhodnotiť a porovnať kvalitu rôznych postupov riešenia problémov a diskutovať o správnosti, kvalite a efektívnosti daných riešení. Svoje vedomosti a zručnosti vie prezentovať na zodpovedajúcej úrovni.
(4) Stupňom 2 – chválitebný
89% - 75% stupňom 2 - chválitebný sa žiak klasifikuje, ak pohotovo vykonáva požadované intelektuálne a praktické činnosti. Pri riešení teoretických úloh a praktických úloh, pri výklade a hodnotení javov a zákonitostí postupuje samostatne, len s malými podnetmi od učiteľa. Myslí správne, v jeho myslení sa prejavuje logika a tvorivosť. Vie analyzovať predložené problémy a samostatne navrhnúť primeraný postup na ich riešenie. Vie zhodnotiť a porovnať kvalitu rôznych postupov riešenia problémov. Svoje znalosti a zručnosti vie prezentovať na zodpovedajúcej úrovni.
(5) Stupňom 3 – dobrý
74% - 50% stupňom 3 – dobrý sa žiak klasifikuje, ak osvojené vedomosti a zručnosti interpretuje samostatne s občasnými usmerneniami vyučujúceho. Jeho myslenie je takmer vždy správne a tvorivosť sa prejavuje len s usmernením vyučujúceho. Ústny a písomný prejav je čiastočne správny. Jeho kvalita výsledkov je dobrej úrovni.
(9) Stupňom 4 – dostatočný
49% - 30% stupňom 4 – dostatočný sa žiak klasifikuje, ak pri vykonávaní požadovaných intelektuálnych a praktických činností je málo pohotový. Osvojené vedomosti a zručnosti pri riešení teoretických a praktických úloh zvládne iba za aktívnej pomoci vyučujúceho. Jeho logika myslenia je na nižšej úrovni a myslenie nie je tvorivé.
(10) Stupňom 5 – nedostatočný
29% - 0% stupňom 5 – nedostatočný sa žiak klasifikuje, ak vedomosti a zručnosti požadované vzdelávacími štandardmi si neosvojil, má v nich závažné nedostatky, a chyby nevie opraviť ani s pomocou vyučujúceho. Neprejavuje samostatnosť v myslení.