Výchovno- vzdelávacie ciele v predmete fyzika

 

 

     Ciele vyučovania fyziky na gymnáziu logicky vyplývajú z jeho celkového koncepčného zamerania a spoločenskej funkcie, umožňujú žiakom osvojiť si základy fyzikálnych vied a špecificky sa podieľajú na formovaní všestranne harmonicky rozvinutej spoločnosti. Sú utvárané obsahom učiva, metódami a formami práce, ktorými sa utvára ucelená sústava predstáv o prírode a myslení.

     Vyučovanie fyziky vyzbrojuje žiakov vedomosťami z oblasti fyzikálnych javov a ich zákonitostí, rozvíja fyzikálne myslenie, spočíva v objavovaní vnútorných príčin a závislostí medzi nimi a tak vedie študentov k chápaniu mnohostranných vzťahov reálneho sveta a spôsobov jeho poznávania.

     Ukazuje, ako sa prakticky môžu využiť nadobudnuté vedomosti, zručnosti a návyky v takmer všetkých výrobných odvetviach, v medicíne, biológii. Prispieva k utváraniu správnej predstavy o význame zavádzania modernej techniky a technológií vo výrobe.

     V tímovej práci pri konaní laboratórnych prác sa pestuje zodpovednosť za pridelené úlohy voči spolužiakom, kladú sa základy poznania práce v kolektíve.

     V oblasti estetického výchovného pôsobenia sa uplatňujú nielen vonkajšie prejavy estetickosti  práce, ale aj estetickosť fyziky, ktorá sa prejavuje v jej logickej stavbe.

     Vedecký obraz sveta, ktorý fyzika na špecifickej empirickej báze tvorí svojimi meraniami a teóriami, má mimoriadny význam pri formovaní svetonázoru. Vzdelávanie a výchova sa vo vyučovacom procese vzájomne prelínajú, ovplyvňujú a nemožno ich  medzi nimi určiť mechanicky hranicu ani ich stotožňovať.

     Ciele, ktoré sa plnia na jednotlivých vyučovacích hodinách, alebo v tematických celkoch sú len čiastkovými etapami dlhodobého, náročného a zložitého výchovno – vzdelávacieho procesu.

  

PRIMA

 

 

-         vedieť opísať deliteľnosť častíc, opísať a znázorniť zjednodušený model atómu, pokusom dokázať neustály neusporiadaný pohyb častíc

-         vedieť charakterizovať časticové zloženie a vlastnosti pevných látok, kvapalín a plynov, pokusom overiť vlastnosti kvapalín, správne odmerať objem kvapalného telesa

-         charakterizovať vlastnosti plynov, porovnať spoločné a rozdielne vlastnosti kvapalín a plynov ( pevných látok )

-         vedieť správne odmerať hmotnosť pevného telesa, dĺžku a objem

-         pracovať s MFCHT a identifikovať neznámu látku podľa jej hustoty

-         riešiť jednoduché výpočtové úlohy

-         vysvetliť a aplikovať závery Archimedovho zákona

 

 

Sekunda

 

 

-         dokázať rozlíšiť merateľné a nemerateľné vlastnosti telies

-         vedieť zmerať fyzikálne veličiny ( dĺžku, objem, hmotnosť, čas a teplotu ) , poznať ich značky a jednotky

-         zapísať správne nameranú hodnotu, určiť odchýlku merania, vedieť vypočítať hustotu látky

-         charakterizovať časticové zloženie látok, atómov, molekúl, neusporiadaný pohyb častíc, Brownov pohyb, difúziu

-          vysvetliť a experimentálne dokázať jav zelektrizovania telies, elektrický náboj, elektrickú silu a pole

-         poznať vlastnosti magnetov, ich silu, magnetické pole, indukčné čiary magnetického poľa, magnetické pole Zeme

-         zostaviť jednoduchý elektrický obvod, spoznať základné časti obvodu, rozvetvený a nerozvetvený obvod, zmerať prúd a napätie

-         poznať pravidlá bezpečnosti pri práci s elektrickými zariadeniami a pravidlá ochrany pred bleskom

 

 

Tercia

 

-         správne charakterizovať pokoj a pohyb telies, ich relatívnosť

-         spoznať rôzne druhy pohybov ( priamočiary, krivočiary, rovnomerný , nerovnomerný )

-         spoznať jednotky rýchlosti, vypočítať priemernú rýchlosť nerovnomerného pohybu

-         graficky zobraziť priamu úmernosť dráhy a času rovnomerného pohybu

-         určiť ťažisko telesa

-         vysvetliť Newtonove pohybové zákony

-         overiť pokusom otáčavý účinok sily na páku, použitie páky a kladky

-         deformačné účinky sily, tlak, trecia sila, význam trenia v praxi

-         Pascalov zákon, Archimedov zákon, ich aplikácie v úlohách

-         poznať podmienky plávania, potápania a vznášania sa telies

-         bezpečnosť pri plávaní človeka, poskytnutie prvej pomoci pre topiaceho sa

-         poznať mechanické vlastnosti kvapalín a plynov

-         vysvetliť pôsobenie atmosferického tlaku na Zemi, zmeny tlaku, zmerať atmosferický tlak

-         pôsobenie atmosferického tlaku na ľudský organizmus  

 

 

Kvarta

 

-         chápať a vysvetliť význam veličín práca, výkon, energia, poznať ich jednotky, vedieť riešiť úlohy

-         zákon zachovania energie, jeho aplikácie, nutnosť s energiou šetriť

-         Ohmov zákon a jeho aplikácie

-         vypočítať výsledný odpor rezistorov zapojených vedľa seba a za sebou

-         reostat ako regulátor prúdu a napätia

-         prenos energie od zdroja k spotrebiču

-         elektrická práca a energia

-         ilustrácia magnetického poľa v okolí vodiča a cievky s prúdom

-         vysvetliť jav elektromagnetickej indukcie

-         oboznámiť žiakov s priamočiarym šírením svetla

-          hygiena oka a prostredia

-         opísať vznik tieňa a polotieňa

-         fázy Mesiaca, zatmenie Slnka a Mesiaca

-         poznať zákony lomu a odrazu svetla

-         zobrazenie predmetu šošovkami a zrkadlami

-         určiť polohu a fyzikálne vlastnosti obrazu

-         poznať chyby oka, funkciu okuliarov

 

 

1.ročník + kvinta

 

-         objasňovanie špecifickosti a zákonitostí mechanického pohybu, utvorenie správnej predstavy o dialektickej jednote absolútnosti a relatívnosti pohybu (pokoja)

-         objektívny charakter zákonov, ktoré existujú nezávisle od vôle a vedomia ľudí    , vývoj poznávania fyzikálnych zákonov, vzťah teórie a praxe

-         prehĺbenie predstáv žiakov o vzájomnej súvislosti a príčinnej podmienenosti prírodných javov, súvislosť mechanického pohybu s priestorom a časom, sila ako príčina , existencia dvoch síl rovnako veľkých a opačne orientovaných ako osobitý príklad všeobecnejšej zákonitosti pohybu a zmeny prírody

-         podmienky pozorovania v prírode a pohyb v prírode

-         fyzikálne pojmy ( hmotnosť, pohyb, sila, hybnosť, práca, energia ) vysvetľovať tak, aby sa ozrejmil ich vzťah k objektívnej skutočnosti a ich dialektická povaha

-         neoddeliteľnosť hmotnosti, priestoru a času

-         práca s grafmi, schopnosť žiakov samostatne nadobúdať poznatky z pozorovania, aplikovať teoretické poznatky, rozlišovať podstatné javy od nepodstatných, správne vysvetliť výsledky pokusu, poznávanie fyzikálnych závislostí a ich účelné zovšeobecnenie

-         zaviesť a rozvíjať pojmem pole ( gravitačné ), význam výskumu vesmíru pre vedecké poznanie

-         prehlbovanie poznaných faktov, ktoré sa zrodili z experimentovania a vzápätí sa overili v praxi ( Archimedov zákon, gravitačný zákon, atmosferický tlak)

-         Bernoulliho rovnica – vyjadrenie zákona zachovania a premeny energie pre prúdenie ideálnej kvapaliny   

 

 

2.ročník + sexta

 

-         špecifické znaky molekulového pohybu : neustálenosť, hromadnosť, chaotickosť, štatistické znaky

-         usporiadanie jednotlivých poznatkov do logického systému pomocou neustáleho spresňovania poznatkov a približovania sa ku skutočnosti

-         odhalenie reálnej existencie molekúl a atómov je výsledkom dlhodobého procesu poznávania prírody, charakterizovanie molekúl hmotnosťou, impulzom a energiou je potvrdením materiálnosti molekúl

-         vývoj názorov na hmotu, nutnosť tvorenia hypotéz a modelov

-         vznik vedných odvetví na istom stupni spoločenského vývoja ako dôsledok praktickej výrobnej činnosti, vzájomný vzťah medzi výrobnou a technickou vyspelosťou človeka a jeho poznaním

-         vývoj predstáv o teple, konštrukcie tepelných zariadení, využitie poznatkov v praxi

-         tepelné deje – následky istých príčin, správne pochopenie obsahu druhej vety termodynamickej, tepelné stroje – súvis teórie a praxe

-         šetrenie energií, energetické straty, ich minimalizácia

-         výhody a nevýhody alternatívnych zdrojov energií

-         molekulová stavba kvapalín, základ mikrosveta

-         stavba tuhých látok – overovanie platnosti základných zákonov dialektiky, kvantitatívne zmeny vedú ku kvalitatívnym zmenám, existencia príťažlivých a odpudivých síl

-         skupenské premeny -  rozvíjanie schopností analyzovať, zovšeobecňovať, vecne argumentovať, dôslednosť a presnosť

-         zvládnutie základných pojmov elektrický náboj a el. pole, rozšírenie a rozšírenie pojmu pole ako forma hmoty, analógia s gravitačným poľom, charakteristika veličín charakterizujúcich el. pole

-         vedenie elektrického prúdu v látkach ( kovy, polovodiče, izolanty, kvapaliny, plyny), mechanizmus vedenia a ich význam pre prax

-         ochrana zdravia za zmenených vonkajších podmienok

 

 

3.ročník+septima

 

 

-         rozvoj pojmu pole ( magnetické. elektromagnetické ), význam Maxwellovej teórie elektromagnetického poľa, reálna existencia poľa a jeho hmotnej podstaty, súčasné kvantové a relativistické predstavy o fyzikálnych poliach

-         rozvoj konštruktívneho  technického myslenia a schopnosti žiakov ( príklady použitia technických prvkov, založených na principiálnych magnetických vlastnostiach )

-         straty energie pri preprave od zdroja k spotrebiču

-         hlbšie pochopenia klasifikácie látok z hľadiska typu majoritných nosičov náboja

-         objav elektromagnetickej indukcie – výsledok mnohoročného úsilia Faradaya, význam vedy pre spoločnosť, polytechnický význam

-         periodicita dejov v prírode – aplikácie v technickej praxi, rezonančný jav – účinky prospešné a škodlivé, fáza, rozvoj presného vyjadrovania a logického myslenia

-         elektrické kmity – istá formy pohybu hmoty, význam rozvoja elektroniky, oznamovacej  a výpočtovej techniky

-         poznávanie rozmanitosti premien energie v prírode

-         mechanické vlnenie , aplikácie v praxi

-         akustika – hmotná povaha zvuku, využitie zákonov pri ozvene, infrazvuk, ultrazvuk

-         hudobné nástroje

-         fyziológia zvukového vnemu, ochrana sluchu ( u človeka, pri zvieratách – delfín, veľryba, netopier )

-         škodlivé účinky hluku na ľudský organizmus a prírodu

  

4.ročník + oktáva

 

-         elektromagnetické vlnenie – analógia mechanického a elektromagnetického vlnenia svetlo

-         základné vlastnosti svetla , jeho prejavy, dualizmus, forma hmoty

-         psychohygiena zrakového vnímania, zásady hygieny osvetlenia

-         geometrická optika – presnosť a využitie

-         guľové zrkadlá a bezpečnosť cestnej premávky

-         funkcia okuliarov, chyby oka

-         elektromagnetické žiarenia – druhy žiarenia, podstata, prejavy, použitie, ochrana pred ich škodlivými účinkami

-         význam pohlcovania, odrážania a vyžarovania svetla predmetmi

-         ŠTR – význam , dôsledky , overenie dôsledkov

-         základné pojmy kvantovej fyziky – javy dokazujúce kvantovú povahu svetla, význam hypotéz, význam neoverených hypotéz, nadväzovanie na predchádzajúce poznatky, využitie lasera

-         elektrický obal – kvantovomechanický model atómu, jeho význam, význam vytvárania modelov vo fyzike, aplikácia kvantovomechanického modelu na prvky periodickej sústavy prvkov

-         atómové jadrá, elementárne častice – zákony zachovania hmotnosti a energie, premeny jadier prvkov, reťazová reakcia, rádioaktivita a jej význam, ochrana pri práci s rádioaktívnymi zariadeniami

-         funkcia jadrovej elektrárne , jej zmysel a riziká

-         poznať zásady ochrany človeka pred účinkami jadrových zbraní a jadrového žiarenia

-         druhotné  spracovanie surovín a ich recyklácia

-         rozvoj poznania elementárnych častíc

-         fyzikálny obraz sveta – vývoj fyzikálneho obrazu sveta, dialektické črty fyzikálnych objavov 19. a 20. storočia, nové poznatky ako predpoklad rozvoja techniky a technológií

-         astrofyzika – názory na vývoj vesmíru, vznik našej slnečnej sústavy, vznik a zánik hviezd, energetické zdroje vo hviezdach

-         vplyv kozmického žiarenia na život na Zemi

-         meteory a meteority v atmosfére a na Zemi, ich význam