Výchovno- vzdelávacie
ciele v predmete fyzika
Ciele vyučovania fyziky na gymnáziu logicky vyplývajú z jeho celkového
koncepčného zamerania a spoločenskej funkcie, umožňujú žiakom osvojiť si
základy fyzikálnych vied a špecificky sa podieľajú na formovaní všestranne
harmonicky rozvinutej spoločnosti. Sú utvárané obsahom učiva, metódami
a formami práce, ktorými sa utvára ucelená sústava predstáv o prírode
a myslení.
Vyučovanie fyziky vyzbrojuje žiakov vedomosťami z oblasti fyzikálnych
javov a ich zákonitostí, rozvíja fyzikálne myslenie, spočíva
v objavovaní vnútorných príčin a závislostí medzi nimi a tak
vedie študentov k chápaniu mnohostranných vzťahov reálneho sveta
a spôsobov jeho poznávania.
Ukazuje,
ako sa prakticky môžu využiť nadobudnuté vedomosti, zručnosti a návyky
v takmer všetkých výrobných odvetviach, v medicíne, biológii.
Prispieva k utváraniu správnej predstavy o význame zavádzania
modernej techniky a technológií vo výrobe.
V tímovej práci pri konaní laboratórnych prác sa pestuje zodpovednosť za
pridelené úlohy voči spolužiakom, kladú sa základy poznania práce
v kolektíve.
V oblasti estetického výchovného pôsobenia sa uplatňujú nielen vonkajšie
prejavy estetickosti práce, ale aj estetickosť fyziky, ktorá sa prejavuje v jej logickej
stavbe.
Vedecký
obraz sveta, ktorý fyzika na špecifickej empirickej báze tvorí svojimi
meraniami a teóriami, má mimoriadny význam pri formovaní svetonázoru.
Vzdelávanie a výchova sa vo vyučovacom procese vzájomne prelínajú,
ovplyvňujú a nemožno ich medzi nimi určiť mechanicky hranicu ani ich
stotožňovať.
Ciele,
ktoré sa plnia na jednotlivých vyučovacích hodinách, alebo v tematických
celkoch sú len čiastkovými etapami dlhodobého, náročného a zložitého výchovno – vzdelávacieho procesu.
PRIMA
-
vedieť opísať deliteľnosť častíc, opísať
a znázorniť zjednodušený model atómu, pokusom dokázať neustály
neusporiadaný pohyb častíc
-
vedieť charakterizovať časticové zloženie
a vlastnosti pevných látok, kvapalín a plynov, pokusom overiť
vlastnosti kvapalín, správne odmerať objem kvapalného telesa
-
charakterizovať vlastnosti plynov, porovnať
spoločné a rozdielne vlastnosti kvapalín a plynov ( pevných látok )
-
vedieť správne odmerať hmotnosť pevného telesa,
dĺžku a objem
-
pracovať s MFCHT a identifikovať neznámu
látku podľa jej hustoty
-
riešiť jednoduché výpočtové úlohy
-
vysvetliť a aplikovať závery Archimedovho
zákona
-
dokázať rozlíšiť merateľné a nemerateľné
vlastnosti telies
-
vedieť zmerať fyzikálne veličiny ( dĺžku, objem,
hmotnosť, čas a teplotu ) , poznať ich značky a jednotky
-
zapísať správne nameranú hodnotu, určiť odchýlku
merania, vedieť vypočítať hustotu látky
-
charakterizovať časticové zloženie látok, atómov,
molekúl, neusporiadaný pohyb častíc, Brownov pohyb, difúziu
-
vysvetliť a experimentálne dokázať jav
zelektrizovania telies, elektrický náboj, elektrickú silu a pole
-
poznať vlastnosti magnetov, ich silu, magnetické
pole, indukčné čiary magnetického poľa, magnetické pole Zeme
-
zostaviť jednoduchý elektrický obvod, spoznať
základné časti obvodu, rozvetvený a nerozvetvený obvod, zmerať prúd
a napätie
-
poznať pravidlá bezpečnosti pri práci
s elektrickými zariadeniami a pravidlá ochrany pred bleskom
-
správne charakterizovať pokoj a pohyb telies,
ich relatívnosť
-
spoznať rôzne druhy pohybov ( priamočiary,
krivočiary, rovnomerný , nerovnomerný )
-
spoznať jednotky rýchlosti, vypočítať priemernú rýchlosť
nerovnomerného pohybu
-
graficky zobraziť priamu úmernosť dráhy a času
rovnomerného pohybu
-
určiť ťažisko telesa
-
vysvetliť Newtonove
pohybové zákony
-
overiť pokusom otáčavý účinok sily na páku,
použitie páky a kladky
-
deformačné účinky sily, tlak, trecia sila, význam
trenia v praxi
-
Pascalov zákon, Archimedov zákon, ich aplikácie
v úlohách
-
poznať podmienky plávania, potápania
a vznášania sa telies
-
bezpečnosť pri plávaní človeka, poskytnutie prvej
pomoci pre topiaceho sa
-
poznať mechanické vlastnosti kvapalín a plynov
-
vysvetliť pôsobenie atmosferického
tlaku na Zemi, zmeny tlaku, zmerať atmosferický tlak
-
pôsobenie atmosferického tlaku
na ľudský organizmus
-
chápať
a vysvetliť význam veličín práca, výkon, energia, poznať ich jednotky,
vedieť riešiť úlohy
-
zákon zachovania energie, jeho aplikácie, nutnosť
s energiou šetriť
-
Ohmov zákon a jeho aplikácie
-
vypočítať výsledný odpor rezistorov
zapojených vedľa seba a za sebou
-
reostat ako regulátor prúdu a napätia
-
prenos energie od zdroja k spotrebiču
-
elektrická práca a energia
-
ilustrácia magnetického poľa v okolí vodiča
a cievky s prúdom
-
vysvetliť jav elektromagnetickej indukcie
-
oboznámiť žiakov s priamočiarym šírením svetla
-
hygiena oka a prostredia
-
opísať vznik tieňa a polotieňa
-
fázy Mesiaca, zatmenie Slnka a Mesiaca
-
poznať zákony lomu a odrazu svetla
-
zobrazenie predmetu šošovkami a zrkadlami
-
určiť polohu a fyzikálne vlastnosti obrazu
-
poznať chyby oka, funkciu okuliarov
1.ročník + kvinta
-
objasňovanie špecifickosti a zákonitostí
mechanického pohybu, utvorenie správnej predstavy o dialektickej jednote
absolútnosti a relatívnosti pohybu (pokoja)
-
objektívny charakter zákonov, ktoré existujú
nezávisle od vôle a vedomia ľudí , vývoj poznávania
fyzikálnych zákonov, vzťah teórie a praxe
-
prehĺbenie predstáv žiakov o vzájomnej
súvislosti a príčinnej podmienenosti prírodných javov, súvislosť mechanického
pohybu s priestorom a časom, sila ako príčina , existencia dvoch síl
rovnako veľkých a opačne orientovaných ako osobitý príklad všeobecnejšej
zákonitosti pohybu a zmeny prírody
-
podmienky pozorovania v prírode a pohyb v
prírode
-
fyzikálne pojmy ( hmotnosť, pohyb, sila, hybnosť,
práca, energia ) vysvetľovať tak, aby sa ozrejmil ich vzťah k objektívnej
skutočnosti a ich dialektická povaha
-
neoddeliteľnosť hmotnosti, priestoru a času
-
práca s grafmi, schopnosť žiakov samostatne
nadobúdať poznatky z pozorovania, aplikovať teoretické poznatky,
rozlišovať podstatné javy od nepodstatných, správne vysvetliť výsledky pokusu,
poznávanie fyzikálnych závislostí a ich účelné zovšeobecnenie
-
zaviesť a rozvíjať pojmem pole ( gravitačné ),
význam výskumu vesmíru pre vedecké poznanie
-
prehlbovanie poznaných faktov, ktoré sa zrodili
z experimentovania a vzápätí sa overili v praxi ( Archimedov
zákon, gravitačný zákon, atmosferický tlak)
-
Bernoulliho rovnica – vyjadrenie zákona zachovania a premeny
energie pre prúdenie ideálnej kvapaliny
2.ročník + sexta
-
špecifické
znaky molekulového pohybu : neustálenosť, hromadnosť, chaotickosť, štatistické
znaky
-
usporiadanie jednotlivých poznatkov do logického
systému pomocou neustáleho spresňovania poznatkov a približovania sa ku
skutočnosti
-
odhalenie reálnej existencie molekúl a atómov
je výsledkom dlhodobého procesu poznávania prírody, charakterizovanie molekúl
hmotnosťou, impulzom a energiou je potvrdením materiálnosti molekúl
-
vývoj názorov na hmotu, nutnosť tvorenia hypotéz
a modelov
-
vznik vedných odvetví na istom stupni spoločenského
vývoja ako dôsledok praktickej výrobnej činnosti, vzájomný vzťah medzi výrobnou
a technickou vyspelosťou človeka a jeho poznaním
-
vývoj predstáv o teple, konštrukcie tepelných
zariadení, využitie poznatkov v praxi
-
tepelné deje – následky istých príčin, správne
pochopenie obsahu druhej vety termodynamickej, tepelné stroje – súvis teórie
a praxe
-
šetrenie energií, energetické straty, ich
minimalizácia
-
výhody a nevýhody alternatívnych zdrojov
energií
-
molekulová stavba kvapalín, základ mikrosveta
-
stavba tuhých látok – overovanie platnosti
základných zákonov dialektiky, kvantitatívne zmeny vedú ku kvalitatívnym
zmenám, existencia príťažlivých a odpudivých síl
-
skupenské premeny - rozvíjanie schopností
analyzovať, zovšeobecňovať, vecne argumentovať, dôslednosť a presnosť
-
zvládnutie základných pojmov elektrický náboj
a el. pole, rozšírenie a rozšírenie pojmu pole ako forma hmoty,
analógia s gravitačným poľom, charakteristika veličín charakterizujúcich
el. pole
-
vedenie elektrického prúdu v látkach ( kovy,
polovodiče, izolanty, kvapaliny, plyny), mechanizmus vedenia a ich význam
pre prax
-
ochrana zdravia za zmenených vonkajších podmienok
3.ročník+septima
-
rozvoj pojmu
pole ( magnetické. elektromagnetické ), význam Maxwellovej
teórie elektromagnetického poľa, reálna existencia poľa a jeho hmotnej
podstaty, súčasné kvantové a relativistické predstavy o fyzikálnych
poliach
-
rozvoj konštruktívneho technického myslenia
a schopnosti žiakov ( príklady použitia technických prvkov, založených na
principiálnych magnetických vlastnostiach )
-
straty energie pri preprave od zdroja k spotrebiču
-
hlbšie pochopenia klasifikácie látok
z hľadiska typu majoritných nosičov náboja
-
objav elektromagnetickej indukcie – výsledok
mnohoročného úsilia Faradaya, význam vedy pre
spoločnosť, polytechnický význam
-
periodicita dejov v prírode – aplikácie
v technickej praxi, rezonančný jav – účinky prospešné a škodlivé,
fáza, rozvoj presného vyjadrovania a logického myslenia
-
elektrické kmity – istá formy pohybu hmoty, význam
rozvoja elektroniky, oznamovacej a výpočtovej techniky
-
poznávanie rozmanitosti premien energie v prírode
-
mechanické vlnenie , aplikácie v praxi
-
akustika – hmotná povaha zvuku, využitie zákonov
pri ozvene, infrazvuk, ultrazvuk
-
hudobné nástroje
-
fyziológia zvukového vnemu, ochrana sluchu (
u človeka, pri zvieratách – delfín, veľryba, netopier )
-
škodlivé účinky hluku na ľudský organizmus a
prírodu
4.ročník + oktáva
-
elektromagnetické vlnenie – analógia mechanického
a elektromagnetického vlnenia svetlo
-
základné vlastnosti svetla , jeho prejavy,
dualizmus, forma hmoty
-
psychohygiena zrakového vnímania, zásady hygieny osvetlenia
-
geometrická optika – presnosť a využitie
-
guľové zrkadlá a bezpečnosť cestnej premávky
-
funkcia okuliarov, chyby oka
-
elektromagnetické žiarenia – druhy žiarenia,
podstata, prejavy, použitie, ochrana pred ich škodlivými účinkami
-
význam pohlcovania, odrážania a vyžarovania svetla
predmetmi
-
ŠTR – význam , dôsledky , overenie dôsledkov
-
základné pojmy kvantovej fyziky – javy dokazujúce
kvantovú povahu svetla, význam hypotéz, význam neoverených hypotéz,
nadväzovanie na predchádzajúce poznatky, využitie lasera
-
elektrický obal – kvantovomechanický
model atómu, jeho význam, význam vytvárania modelov vo fyzike, aplikácia kvantovomechanického modelu na prvky periodickej sústavy
prvkov
-
atómové jadrá, elementárne častice – zákony
zachovania hmotnosti a energie, premeny jadier prvkov, reťazová reakcia,
rádioaktivita a jej význam, ochrana pri práci s rádioaktívnymi
zariadeniami
-
funkcia jadrovej elektrárne , jej zmysel
a riziká
-
poznať zásady ochrany človeka pred účinkami
jadrových zbraní a jadrového žiarenia
-
druhotné spracovanie surovín a ich
recyklácia
-
rozvoj poznania elementárnych častíc
-
fyzikálny obraz sveta – vývoj fyzikálneho obrazu
sveta, dialektické črty fyzikálnych objavov 19. a 20. storočia, nové
poznatky ako predpoklad rozvoja techniky a technológií
-
astrofyzika – názory na vývoj vesmíru, vznik našej
slnečnej sústavy, vznik a zánik hviezd, energetické zdroje vo hviezdach
-
vplyv kozmického žiarenia na život na Zemi
-
meteory a meteority v atmosfére a na
Zemi, ich význam